Pages

Kita Berasal Dari Tanah

Alhamdulillah. Syukur saya masih diberikan nikmat untuk terus hidup dan beramal di muka bumi ini. 13 September 2011. Hari kedua sesi pembelajaranku sebagai pelajar AGROBIOLOGI. Masya Allah, subjek SOIL SCIENCE AND ENVIRONMENT yang saya ambil untuk semester ini membangkitkan semangat dan minatku untuk terus mendalami ilmuNya. 

Apa yang menyebabkan saya berminat dengan subjek ini? Kerana ia ada kaitan dengan diri kita...SOIL=TANAH. Sebelum itu, saya ingin bertanya kepada rakan-rakan sekalian; kenapa bila kita pijak rumput, kita akan dapati bahawa rumput tersebut menjadi layu dan lama-kelamaan mati..? Haaa. jawab jangan tak jawab ^_^ (test ingatan terhadap pelajaran yang baru sahaja saya belajar petang tadi :D )

Sebab...tanah mempunyai liang, atau kita panggil 'pores' dalam B.I. Dalam liang tersebut, ia mengandungi ruang untuk udara dan air.. Jadi, bila kita pijak rumput, ia akan menyebabkan tanah menjadi mampat dan akhirnya menutup liang tersebut dan menghalang pengaliran air dan udara untuk dibekalkan kepada rumput. Maka, rumput tersebut telah terputus bekalannya untuk terus hidup dan menyebabkan ia mati.. Sekiranya kita terlihat ada papan tanda tulis "Dilarang Memijak Rumput", maka di sini saya katakan adalah lebih sesuai sekiranya ia tulis "Dilarang Memijak Tanah" =) hehe.

Baiklah, saya ingin menceritakan tentang asal-usul diri kita pula. Al-Qur’an ada menyebutkan bahawa asal kejadian manusia terdiri dari 7 macam kejadian. Buktinya;

1. Pada Surah Ar-Rahman ayat 14: “Dia (Allah) menjadikan manusia seperti tembikar (tanah yang dibakar). Yang dimaksudkan dengan kata “Shal-shal” di ayat ini adalah: Tanah kering atau setengah kering yakni “Zat pembakar” atau Oksigen.

2. Pada ayat itu disebutkan juga kata “Fakhkhar” yang maksudnya ialah “Zat Arang” atau Carbonium.

3. Pada surah Al-Hijr, ayat 28: “Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat; Sesungguhnya Aku (Allah) hendak menciptakan seorang manusia (Adam) dari tanah kering dan lumpur hitam yang berbentuk (berupa).” Perkataan “Hamaa-in” pada ayat tersebut ialah “Zat Lemas” atau Nitrogenium.

4. Pada surah As-Sajadah ayat 7: “Dan (Allah) membuat manusia berasal daripada ‘tanah’. Yang dimaksudkan dengan kata “thien” (tanah) di ayat ini ialah “Atom zat air” atau Hidrogenium.

5. Pada Surah As-Saffaat ayat 11: “Sesungguhnya Aku (Allah) menjadikan manusia dari pada Tanah Liat.” Yang dimaksudkan dengan kata “lazib” (tanah liat) pada ayat ini ialah “Zat besi” atau ferrum.

6. Pada Surah Ali-Imran ayat 59: “Dia (Allah) menjadikan Adam dari tanah kemudian Allah berfirman kepadanya ‘jadilah engkau,’ lalu berbentuk manusia.” Yang dimaksudkan dengan kata “turab” (tanah) di ayat ini ialah: “Unsur-unsur zat asli yang terdapat di dalam tanah” yang dinamai “zat-zat anorganis.”

7. Pada surat Al-Hijr ayat 28: “Maka setelah Aku (Allah) sempurnakan (bentuknya), lalu Kutiupkan rohKu kepadanya (Roh daripada-Ku).”

Ketujuh-tujuh ayat Al-Qur’an ini telah menunjukkan tentang proses kejadian Nabi Adam sehingga berbentuk manusia, lalu ditiupkan roh kepadanya sehingga manusia bernyawa (bertubuh jasmani dan rohani). Sebagaimana disebutkan pada ayat yang keenam tentang kata “turab” (tanah) ialah zat-zat asli yang terdapat didalam tanah yang dinamai zat ak organik. Zat tak organik ini baru terjadi setelah melalui proses percantuman antara “Fakhkhar” yakni Carbonium (zat arang) dengan “shal-shal” yakni Oksigenium (zat pembakar) dan “hamaa-in” iaitu Nitrogenium (zat lemas) dan Thien; Hidrogenium (Zat air). 

Jelasnya adalah percantuman antara: Fakhkhar (Carbonium = zat arang) dalam surah Ar-Rahman ayat 14. Shal-shal (Oksigenium = zat pembakar) juga dalam surah Ar-Rahman ayat 14. Hamaa-in (Nitrogenium = zat lemas) dalam surat Al Hijr ayat 28. Thien (Hidrogenium = Zat Air) dalam surah As-Sajadah, ayat 7. Kemudian bercantum dengan zat besi (Ferrum), Yodium, Kalium, Silcum dan Mangaan, yang disebut “laazib” (zat-zat tak organik) dalam surat As-Shaffaat ayat 11. Dalam proses percantuman tersebut, lalu terbentuklah zat yang dinamai protein. Inilah yang disebut “Turab” (zat-zat tak organik) dalam surat Ali Imran ayat 59. 

Salah satu antara zat-zat tak organik yang dipandang penting ialah “Zat Kalium”, yang banyak terdapat dalam jaringan tubuh, teristimewa di dalam otot-otot. Zat Kalium ini dipandang penting oleh sebab mempunyai aktiviti dalam proses hayat, yakni dalam pembentukan badan halus. Dengan berlangsungnya “Proteinisasi,” ia menjelmakan “proses penggantian” yang disebut “Substitusi.” Setelah selesai mengalami substitusi, lalu menggempurlah electron-electron cosmic yang mewujudkan sebab pembentukan (Formasi), dinamai juga “sebab wujud” atau Causa Formatis. 

Sinar Cosmic ialah suatu sinar yang mempunyai kemampuan untuk mengubah sifat-sifat zat yang berasal dari tanah. Maka dengan mudah sinar cosmic dapat mewujudkan pembentukan tubuh manusia (Adam) berupa badan kasar (jasmaniah), terdiri dari badan, kepala, tangan, mata, hidung, telinga dan seterusnya.. Sampai disinilah ilmu pengetahuan secara tepat dapat menganalisa tentang pembentukan tubuh kasar (jasmaniah, jasmani manusia/Adam). Sedangkan tentang rohani (abstract wetenschap), ia tentu memerlukan ilmu pengetahuan yang serba rohaniah pula, yang sangat erat hubungannya dengan ilmu Metafizik. 

Justeru, bila kita mati nanti, mayat kita akan terurai seperti komponen-komponen yang telah dijelaskan seperti di atas tadi... :)

"Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri” (Luqman : 18)

Kita ini milik Allah. Dunia ini pula hanyalah pinjaman...dan kita tidak punya apa-apa sedikit pun. Mujur Allah memberi pinjaman kepada kita tanpa bayaran. Kalau tidak...??? Kitalah orang yang paling muflis di dunia ini. Justeru, marilah kita gandakan amalan kita, ikhlas keranaNya, mudah-mudahan kita tidak muflis di akhirat kelak. Insya Allah, aamiin.




credit to:  http://labbaik.wordpress.com/2007/06/14/dialog-perihal-kejadian-manusia-yang-berasal-dari-tanah/

No comments:

Post a Comment

NEED HELP?

NEED HELP?

Have You Had Your SHAKE Today?

Have You Had Your SHAKE Today?

SIHATKAN DIRI ANDA DENGAN HERBALIFE!

Name:
Email Address:
Handphone number:
Occupation:
Where do you live?
Have you register as a member of Herbalife?
Are you interested in any of below? Lose weight
Gain weight
Improve Health
Improve Energy
Improve Skin
Earn Extra Income
Want to order? Start Now Pack - Vanilla
Start Now Pack - Chocolate
Start Now Pack - Strawberry
Start Now Pack - Tropical Fruit
Start Now Pack - Cappuccino
Herbal Aloe Concentrate
N-R-G Tea
Calcium Plus
Shaker Cup
Extra information that can help me to guide you:

Click here to create your own form.

WE CHOOSE!

WE CHOOSE!

Love :

Love :
-Moga Allah Redha-