Pages

AURORA?

Assalamualaikum..

Bismillah. Moga sentiasa berada dalam rahmatNya^^

AURORA. Pernah dengar tak tentang perkataan ini? Mungkin ada yang tahu dan mengenali perkataan 'aurora' ni melalui lagu. Dan lain-lain yang sewaktu dengannya. 

Ok. Tahukah anda AURORA ini berkaitan dengan alam semesta? (Cewah. Gaya macam dalam rancangan televisyen pula. ;) )

Sila lihat gambar di bawah:-


The aurora borealis, or Northern Lights, are seen near the city of Tromsoe, northern Norway, late Tuesday, Jan. 24, 2012. Stargazers were out in force in northern Europe on Tuesday, Stargazers were out in force in northern Europe on Tuesday
Subhanallah.. Cantik kan? Serius. CANTIK!~ Seperti dalam fantasi kan? Yang banyak kita boleh temui pemandangan sebegini dalam cerita-cerita atau lukisan anime. Teringat pula pada cerita Final Fantasy. Eheh.

Ok la. Motif saya buat tentang aurora ni adalah disebabkan terlalu kagum dengan keindahan alam ciptaan Allah dan kehebatan Allah Yang Maha Mencipta. Masya-Allah. Semua yang berlaku ini adalah rahsia Allah~ 

Firman Allah dalam surah al-An’am ayat 12 yang bermaksud,
Bertanyalah (wahai muhammad): “Hak milik siapakah segala yang ada di langit dan di bumi?” Katakanlah: “(Semuanya itu) adalah milik Allah. Ia telah menetapkan atas diriNya memberi rahmat..." 

Dan, firman Allah dalam surah Fussilat ayat 53 yang bermaksud:
"Akan kami tunjukkan kepada mereka bukti-bukti kebenaran kami di segenap ufuk penjuru dan pada diri mereka sendiri sehingga jelas kepada mereka Qur’an itu benar." 

The aurora borealis, or Northern Lights, are seen near the city of Trondheim, Norway Tuesday Jan. 23, 2012. Stargazers were out in force in northern Europe on Tuesday, hoping to be awed by a spectacular showing of northern lights after the most powerful solar storm in six years. (AP Photo/Emil Bratt Borsting)


Cantik, cantik juga..mungkin ini juga satu amaran atau peringatan dariNya kepada kita. 

Menurut laporan daripada NASA sepanjang tahun 2012 dan 2013, aktiviti matahari sedang meningkat dan bakal mengakibatkan badai matahari yang lebih kerap di bumi. Badai matahari (coronal mass ejection/CME) merupakan pelepasan energi besar radiasi dan gas pembakaran dari permukaan matahari. Radiasi ini menyebar ke luar angkasa dan akan sampai ke atmosfera bumi.


Badai matahari atau solar storm adalah siklus kegiatan peledakan dahsyat dari masa puncak kegiatan bintik matahari (sunspot), biasanya setiap 11 tahun akan memasuki period aktiviti badai matahari. Ilmuwan Amerika baru-baru ini memperingatkan bahawa pada tahun 2012 bumi akan mengalami badai matahari dahsyat (Solar Blast), daya kerosakannya akan jauh lebih besar dari badai taufan “Katrina” dan hampir semua manusia di bumi tidak akan dapat melepaskan diri dari kesan bencananya.

Badai matahari yang cukup besar bahkan boleh mengakibatkan badai magnetik di bumi hingga menyebabkan kerosakan elektrik, signal telefon dan kekacauan Global Positioning System (GPS). Fenomena alam pelepasan plasma panas daripada matahari sebenarnya merupakan hal yang wajar terjadi. Tetapi aktiviti matahari tengah memasuki siklus setiap 11 tahun akan mencapai puncaknya pada 2013 nanti. 


Namun, penduduk bumi tidak perlu khuatir kerana badai kali ini tidak akan menimbulkan kekacauan alam. Malah akan menghasilkan fenomena alam indah, aurora. “Ada 20-40 persen peluang terjadinyna badai geomagnetik,” ujar Solar Dynamics Observatory NASA dalam akaun Twitternya. “Jika Anda tinggal di dataran tinggi, cuba perhatikan terjadinya aurora.”

“Namun apa yang merisaukan penduduk dunia adalah terganggunya kehidupan sosial masyarakat kerana pada masa kini mereka sudah sangat bergantung dengan teknologi canggih seperti GPS dan komunikasi satelit yang bakal bermasalah apabila badai matahari menghentam. Semua ini sangat rentan dengan badai matahari,” kata Lika Guhathakurta, ahli fizik dari NASA. Untuk mengatasinya, NASA mengaku sudah bekerjasama dengan beberapa perusahaan penyedia teknologi untuk menghadapi badai matahari. 

Oleh yang demikian, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Sama ada kita nampak ataupun tidak. Hanya yang perlu kita usahakan kini, perbanyakkan ibadah padaNya. Mudah-mudahan Dia melindungi dan memelihara kita dari sebarang malapetaka. Hidup ini begitu singkat. Mungkin hari ini, saat ini atau detik selepas ini mahupun esok atau bila-bila nyawa kita akan ditarik, tiada peluang lagi untuk kita beramal. 

Bayangkan jika amal yang kita sangkakan sudah banyak, apabila ditimbang hanyalah ringan seperti debu-debu yang berterbangan. Allah..na'uzubillahi min zaalik. 

The aurora borealis, or Northern Lights, are seen near the city of Trondheim, Norway Tuesday Jan. 23, 2012. Stargazers were out in force in northern Europe on Tuesday, hoping to be awed by a spectacular showing of northern lights after the most powerful solar storm in six years. (AP Photo/Emil Bratt Borsting)

Siapa masih ingat lagi lagu Raihan, tajuknya 'Puji-pujian', jom dendangkannya ;) -saya ambil sebahagian sahaja-
Hati gembira terasa bahagia
Itulah tanda nikmat dariNya
Ingatlah Allah syukur padaNya
Ucapkanlah Alhamdulillah


Alhamdulillah, pujian bagi Allah
Subhanallah, Maha Suci Allah
Allahuakbar, Allah Maha Besar
Segala puji hanya bagi Allah


Lihatlah alam terbentang luas
Langit cerah memayungi bumi
Hati terasa kebesaranNya
Ucapkanlah Allahu Akbar


Ketika hati sedih dan pilu
Kerana ujian melanda
Ingatlah ia sementara
Ucapkanlah Innalillah..

Lagi gambar aurora...

The aurora borealis, or Northern Lights, are seen near the city of Tromsoe, northern Norway, late Tuesday, Jan. 24, 2012. Stargazers were out in force in northern Europe on Tuesday, hoping to be awed by a spectacular showing of northern lights after the most powerful solar storm in six years. (AP Photo/Scanpix Norway, Rune Stoltz Bertinussen)

Baru kini ku faham maksud lagu Aurora. Tentang kejadian alam rupanya^^


Lirik Lagu Aurora - Estranged

Aurora oh Aurora
Penting kah kamu itu
Kenapa aku terbeku

Aurora oh Aurora
Terlalu disanjungi
Telah di tanya mengapa

Kutatap berseri berwarna hijau
Yang menawan sanubari

Walaupun jauh
Kamu dekat di hati
Pandang aku menanti mu
Aurora kamu memberi, kembali mencari

Aurora oh Aurora
Dari manakah kamu
Kekal kamu sungguh jauh

Aurora oh Aurora
Tidak ada bunyimu
Sanggup aku tetap menunggu

Terdiam kerana berwarna ungu
Kuputuskan biar bisu

Walaupun jauh..kamu dekat di hati
Pandang aku menanti mu
Aurora kamu memberi, kembali mencari

Malam ini aku sendiri
Menumpu langit sambil berkata
Gembira kamu di sana


Berjalan. Melihat. Mentafsir..

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (sambil berkata): “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka."
(Surah Ali-Imran: Ayat 190-191)



No comments:

Post a Comment

NEED HELP?

NEED HELP?

Have You Had Your SHAKE Today?

Have You Had Your SHAKE Today?

SIHATKAN DIRI ANDA DENGAN HERBALIFE!

Name:
Email Address:
Handphone number:
Occupation:
Where do you live?
Have you register as a member of Herbalife?
Are you interested in any of below? Lose weight
Gain weight
Improve Health
Improve Energy
Improve Skin
Earn Extra Income
Want to order? Start Now Pack - Vanilla
Start Now Pack - Chocolate
Start Now Pack - Strawberry
Start Now Pack - Tropical Fruit
Start Now Pack - Cappuccino
Herbal Aloe Concentrate
N-R-G Tea
Calcium Plus
Shaker Cup
Extra information that can help me to guide you:

Click here to create your own form.

WE CHOOSE!

WE CHOOSE!

Love :

Love :
-Moga Allah Redha-